lørdag 9. oktober 2010

Lørdagsmiddag -hjemmelaget hamburger med potetbåter og chili- og hvitløksmajones

Tenkte jeg ville dele en god hamburgeroppskrift med dere. Denne kan absolutt konkurrere med hamburgere som man kjøper på resturant. Da kameraet mitt var tomt for batteri, blir det dessverre et illustrasjonsfoto i dag.

Hamburgerbrød
Jeg er ikke så veldig begeistret for ferdigkjøpte hamburgerbrød, da disse er "longlife" produkter, og inneholder derfor ofte veldig mye konserveringsmidler. Hamburgerbrødene lager man enkelt selv, og de smaker MYE bedre enn kjøpebrød. Jeg laget en stor oppskrift her om dagen, og da har jeg i frysen for en stund framover.

20-25 hamburgerbrød
  • 4 dl varmt vann
  • 3 dl melk 
  • 4 ss olje
  • 2pk tørrgjær
  • ca 2 liter hvetemel (føl deg litt fram)
  • 1 ts salt
  • 2 ts sukker
  • sesamfrø til pynt
Bland alt det våte, ved å bruke varmt vann får deigvesken passe temperatur og man slipper å varme den. Ha i det tørre, men spar litt av melet slik at du kan regulere til passe konsistens. Eltes i kjøkkenmaskin eller for hånd. Dekk bollen med plast og forhev i 40-45 min.

Kjevle deigen til en tykk leiv på ca 1,5 cm (jeg pleier å dele deigen i to først). Bruk en liten skål eller tefat til å trykke ut rundinger i passe størrelse, og skjær rundt med pizzaskjærer eller kniv. Samle sammen deigrestene og kjevle ut på ny, til man har brukt opp deigen. Brødene legges på brett med bakepair og etterheves i 20 min.

Pensle med vann og dryss sesamfrø over -Stekes på nederste rille ved 225C i ca 15 min.

Hamburgere (gir ca 8 store burgere)
  • 1 kg karbonadedeig
  • 1 stk finhakket rødløk
  • 1/4 finhakket kinesisk hvitløk
  • 1/2 -1 ts paprikapulver
  • 1/2 ts hakket oregano
  • 4 stk egg
  • 2 ts salt
  • 2 ts pepper
Bland alle ingrediensene godt i en bolle. Formes til litt tykke karbonader. Stekes i varm panne med smør. Ønsker man cheeseburger, legger man på en osteskive på toppen etter man har snudd burgeren, og setter lokk over panna mens man steker side nr 2.

Chili- og hvitløksmajones
  • 1/2 pk majones
  • 1/4-1/2 kinesisk hvitløk
  • 1/3 chili
  • 1-2 ss olivenolje
  • 1 ss sweet chili sauce
  • nykvernet pepper
Chili og hvitløk rives på et lite rivjern eller finhakkes. Bland alle ingrediensene, og smak deg fram til ønsket styrke og konsistens. Majonesen smøres på hver halvdel av hamburgerbrødet før man topper opp med salat og burger.


Ovnsstekte potetbåter
Pommes frites fra frysedisken blir litt nedtur til så gode hamburgere. Ovnsbakte potetbåter er kjempeenkelt å lage selv, og mye sunnere!


Finn fram en stor ildfast form
Ha litt olivenolje i bunnen
Finhakk litt hvitløk og ha i
Vask gode poteter (amaldine, mandelpotet el.) og skjær dem i båter med skallet på. Ha potetene i formen og ha olivenolje over.
Krydre med Maldonsalt, nykvernet pepper og gjerne litt rosmarin.

Stekes ved 230 grader til potetene er møre, ca 25-30 min. Vend noen ganger underveis.

Vel bekomme!

2 kommentarer:

Dilli sa...

Så veldig godt ut! Nå ble jeg sulten...

Bente sa...

Har lett etter en god oppskrift på både hamburere og hamburgerbrød. Nå har jeg fått en av deg, den skal prøves. Tusen takk!

Bente

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...