tirsdag 13. oktober 2009

Statsbudsjettet, i dag har de fleste stått opp på feil fot..


Klarte ikke å dy meg, er bare sååååå sinna! Våknet opp forholdsvis uthvilt i dagmorges, noe som skjer langt fra ofte her i huset, tenkte at dette kom til å bli en fin dag. Men så slår jeg på nyhetene og det første som slår i mot meg er lekkasjene fra statsbudsjettet. Kunne like godt gått å lagt meg igjen, så hadde jeg sluppet å høre på Kristin Halvorsen hele dagen.

Den store nyheten er at de skal øke eiendomsskatten! Det burde ikke komme som en bombe, men litt overasket blir man jo likevel. Regjeringen skal øke takstgrunnlaget, slik at de som bor i dyre hus skal betale MYE mer skatt! Dette vil selvfølgelig slå ut på de av oss som bor i byer og tettbygde strøk, og det er faktisk de fleste. Jo dyrere område man bor i, desto mer skal man betale, lover ikke godt for de som bor i områdene rundt Oslo, Trondheim, Bergen, eller for oss på Nord-Jæren. Ikke nok med at vi allerede bor i et av de områdene der det er vanskeligst å komme seg inn på boligmarkedet, vi skal betale ekstra for det også!

Jeg synes dette er en helt idiotisk måte å drive distriktspolitikk på, og det er hvertfall en veldig usosial måte å drive inn skatter på. Det er jo ingen automatikk i at man har bedre råd fordi man tilfeldigvis arbeider og bor i en av landets dyreste byer. Min erfaring er heller motsatt, ingen av våre venner har så god råd som de som bor litt ut i periferien, de har tilnærmet like inntekter som oss som bor i byen, men bare halvparten så stort lån. Dette må da være det motsatte av "Alle skal med"??

Jeg skal forsøke å roe meg litt så kommer det kanskje et mer positivt bloginnlegg senere. Beklager utblåsningen!

I mens kan dere jo lese mer om denne saken her:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=575049
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=575020
http://www.dagbladet.no/2009/10/13/nyheter/statsbudsjettet_2010/innenriks/politikk/skatt/8546936/
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=573065

2 kommentarer:

Avdelingen sa...

Amen!

irina sa...

Norske politikere tenker iallefall ikke på barnefamilier vet du...men vi kan okke oss masse men alikevel er vi heldig !! Husk det ;)

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...